Forside
-> Arrangementer
-> Arkiv
-> Virksomhedsbesøg: Sonofon
Formidling af basale usabilityprincipper
Arrangementet er afholdt
(blev afholdt onsdag, 20. februar 2002, kl. 15:00-17:00)
SONOFON, Frederikskaj, 1780 København
Maks. 25 deltagere. Tilmelding påkrævet.
Formidling af basale usabilityprincipper til produkt managere, projektledere og udviklere. Udfordringer, problemer og løsninger.
Vi skal i dette kvartal planlægge og gennemføre det første af et fremtidigt internt obligatorisk kursus i
basal viden om brugervenlighed på front end brugergrænseflader. Formålet med kurset er at få sat fokus
på brugervenligheden i produktudviklingen. Gerne allerede fra idéfasen, videre over i kriterier for valg af
back end, til kriterier for valg af ekstern leverandør eller partner, som skal være med til at udvikle front
end. I forbindelse med kurset skal vi også lave en håndbog med principper, eksempler og vejledning i,
hvordan fokus i produktudvikling flyttes fra udvikling af techné til udvikling og design af brugervenlig
frontend.
Vi vil på dagen gerne præsentere vores tilgang til denne formidlingsopgave og lægger herefter op til
diskussion og erfarings udveksling omkring:
- Hvilke mere specifikke formål kan kurset have, når målgruppen på den ene side er tekniske udviklere,
og på den anden side produktmanagere og projektlederer?
- Hvilke inspirationskilder / teorier kan vi
anvende, når der er tale om basal vidensdeling til kolleger uden formodet baggrundsviden? Hvor meget
teori bør vi give?
- Udgangspunkt er, at kursisterne skal stifte bekendtskab med teori i praksis, de skal
have "hands on" usability test. Er en heurestik den mest hensigtsmæssige at benytte, eller er en tænke-højt
test med brugere mere sigende? Hvad er pro og contra ved brug af de to testtyper på et kursus?
- Vi vil
gerne have deltagernes egne produkter ind i kurset, og skabe sammenhæng mellem teori og praksis i
deres hverdag, men hvordan? Er det overhovedet hensigtsmæssigt, eller flytter vi fokus fra den
overordnede tilgang til usability?
- Hvordan dokumenterer vi kursets værdi internt i vores organisation?
Kvalitativt kan vi argumentere, men kan vi værdisætte kvantitativt? Hvordan?
- Hvis kurset følges op af
en håndbog, hvilke principper bør der være for håndbogen? Skal den reelt være en gennemgang af af
kurset, eller modsat være en opfølgning? Skal den være begge dele og hvordan kan den tilrettelægges?
Kan en sådan håndbog fremkomme ved dynamisk interaktion med kusisterne selv, hvor det er deres
indput der danner grundlag for indhold? Hvordan kunne denne form tilrettelægges?
|