Forside
-> Arrangementer
-> Arkiv
-> Usability of Information Visualization
Usability of Information Visualization: Reading and Interaction Processes
Arrangementet er afholdt
(blev afholdt mandag, 18. marts 2002, kl. 14:15-16:30)
Ph.D.-forsvar ved Kasper Hornbæk
Datalogisk Institut
Universitetsparken 1, Lille auditorium
DK-2100 Copenhagen
Denmark
Abstract
The usability of information visualizations was investigated in empirical
studies of information retrieval, map navigation, and reading of electronic
documents. Overall, subjects prefer using interfaces with overviews.
However, studies of the interaction processes show that subjects used mental
and motor effort in switching to the overviews and that the overview
occasionally distracted the subjects. For some tasks, subjects using
overviews were therefore slower. Zoomable user interfaces were faster than
interfaces with overviews when the maps navigated on were organized in
multiple levels. Reading of electronic documents is crucial for information
access and use, and we therefore aim at supporting that activity. An
overview+detail interface for electronic documents improves the quality of
essays that subjects write. Through visualizations of reading processes we
describe how reading progresses and which parts of the documents subject
attend to. Subjects used an overview-oriented reading style to read
electronic documents presented by a fisheye interface. Sections that the
fisheye algorithm treated as unimportant were visible for a shorter time
than in the other interfaces, although subjects were uncomfortable in
trusting the algorithm. In the studies described, different aspects of
usability such as efficiency and effectiveness were not correlated.
Consequently, we argue that usability studies should measure a range of
usability aspects. Finally, human thinking as described in introspective
psychology is used to clarify designs of human-computer interaction and is
suggested as a focus for further research in information visualization.
Dansk resumé
Brugsvenligheden af informationsvisualiseringer blev undersøgt i empiriske
studier af informationssøgning, navigation på kort og læsning af dokumenter
på elektronisk form. Samlet foretrak forsøgspersonerne brugergrænseflader
som præsenterede et overblik tillige med detaljeret information. Studier af
interaktionsprocesser viste dog at skift til overblikket var mentalt og
motorisk krævende og at overblikket til tider distraherede
forsøgspersonerne. Ved nogle opgaver var forsøgspersoner som brugte
overblikket derfor langsommere. Zoomende brugergrænseflader var hurtigere
end brugergrænseflader med et overblik når forsøgspersonerne navigerede på
kort som var organiseret i flere niveauer. Læsning af elektroniske
dokumenter er af afgørende betydning for adgang til og brug af information.
Vi søger derfor at støtte læsning. En overblik+detalje brugergrænseflade
forbedrede kvaliteten af de essays som forsøgspersonerne skrev. Ved hjælp af
visualiseringer af læseprocessen beskriver vi hvordan læsning skrider frem
og hvilke dele af et dokument forsøgspersonerne koncentrerer sig om.
Forsøgspersonerne bruger en overbliks-orienteret læsestrategi til at tilegne
sig elektroniske dokumenter præsenteret med en fiske-øje brugergrænseflade.
Afsnit af dokumentet som fiske-øje algoritmen opfattede som uvæsentlige var
synlige kortere tid end i de andre grænseflader, selvom forsøgspersonerne
ikke følte sig trygge ved algoritmen. I de omtale studier er aspekter af
brugsvenlighed som effektivitet og produktivitet ikke korreleret. Derfor
argumenterer vi for at brugsvenlighedsstudier skal måle en vifte af
brugsvenlighedsaspekter. Endelig bruges vi menneskelig tænkning som
beskrevet i introspektiv psykologi til at gøre udvalgte design af
menneske-datamaskine interaktion klarere og foreslås som et fokus for
yderligere forskning i informationsvisualisering.
Afhandlingen er tilgængelig i en foreløbig version på
http://www.diku.dk/~kash/phd.pdf.
|