Forside -> Arrangementer -> Arkiv -> Usability-dagene 2005 -> Program

Usability-dagene 2005

Program

Arrangementet er afholdt
(blev afholdt 21.-22. november 2005)

Program for 1. dag - 21. november 2005

8.30 Registrering og morgenmad

9.10 Velkomst
v/Dirigent Morten Borup Harning, Chief Design Officer, Priway og formand for SIGCHI.dk

Introduktion til usability test
v/Thomas Visby Snitker, Senior Usability Specialist, Snitker & Co.

9.30 Keynote session 1: Jakob Nielsen

Usability Why & How

  • User behavior on the Web
  • High-end users vs. less experienced users
  • Websites vs. Intranets,Web-based applications vs. ephemeral applications
  • Information foraging
  • Content usability, how to write for online
  • Usability metrics, ROI

10.10 Pause

10.30 Keynote session 2: Jakob Nielsen

Usability Why & How continued plus Q&A

11.10 Case: Hvad er god usability – og hvordan opnår du det i dagligdagen?

  • Sådan forbedrer du usability-indsatsen – implementering af best practices
  • Sikring af konsistens:Terminologi, proces, funktionalitet
  • Fra web til applikation: En udviklingstendens
  • Hvordan optimerer Hvalsø Kommune brugervenligheden?
  • Hvordan inddrager vi brugerne, dvs. borgerne, i processen?

Lars Rygaard, Webmaster, Hvalsø Kommune
Martin Heltborg Jensen, Udviklingschef, Tangora Software

11.50 Frokost

12.50 Case: Usability og oplevelsesdesign
Bon’A Parte sælger modetøj til kvinder, mænd og børn gennem sit postordrekatalog samt onlinebutik. Bon’A Parte optimerer løbende købsoplevelsen på deres e-shop og kan se en positiv effekt af dette arbejde på shoppens salg

  • Hvad betyder brugervenlighed for en onlinebutik som www.bonaparte.dk?
  • Hvordan bygges oplevelser fra en fysisk shoppingtur ind i en e-shop?
  • Hvordan kan gode købsoplevelser måles på salget?
  • Hvorfor arbejde med oplevelsesdesign?
  • Hvordan testes oplevelsen af et website?
  • Hvordan kan testresultaterne anvendes i praksis?

Mette Naomi Østerballe, Bon’A Parte
Jacob Ravn, Art Director, Jacob Ravn Design
Lars Christensen, Brugervenlighedskonsulent, Creuna

13.30 Pause

13.50 Case: WebSphere- og SharePoint Portal – mareridt eller mirakel for brugerne?
Indlægget vil komme ind på anbefalinger og best practice i forbindelse med usability og portaler.

  • Hvordan arbejdes der med brugeroplevelser og usability i portalløsninger?
  • Hvilke krav stiller portalløsninger til usability?
  • Hvilken effekt skaber arbejdet med usability?
  • Hvad er best practice for at skabe portal-mirakler frem for -mareridt?
  • Eksempel på arbejdet med portaler og usability hos ATP

Mads Dalsgaard,ATP
Tilde Plambech, Usability/Communication Consultant,Valtech

14.30 Case: Dit CMS kan sikre sitets usability – også fremover
Når der arbejdes med usability, tages der næsten kun udgangspunkt i websitet, og ændringer foretages ikke systematisk og forebyggende. De fortages kun på de problemer, der identificeres ved en usabilityundersøgelse. CMS er et værktøj, der kan hjælpe til at indarbejde usability i hele publiceringsprocessen.

  • Sådan opererer du mere strategisk med usability
  • Indbyg usability i publiceringsprocessen
  • Arbejd med konventionerne for design og funktionalitet
  • Definér regler for konsistent navigation
  • Hjælp forfattere til at overholde regler for usability
  • B&O’s syn på aktuelle usability udfordringer netop nu

Poul M. Jørgensen,Webmaster, Bang & Olufsen
Andreas Johannsen, Co-founder, Synkron

15.10 Pause

15.30 Case: Fra brugerundersøgelse til produkt – et praktisk eksempel

  • Design af Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside;www.sik.dk.
  • Organisationens målsætninger og målgrupper
  • Fokusgrupper som redskab til forståelse af brugernes relation og informationsbehov i forhold til Sikkerhedsstyrelsen
  • Usability test som redskab til sikring af hjemmesidens brugervenlighed
  • Bedst på nettet

Katja Dahlberg, Kommunikationsmedarbejder, Sikkerhedsstyrelsen
Anders Vogt, Chefkonsulent, Design og usability, TietoEnator A/S

16.10 Case: Sådan skaber du usability – for alle brugere

  • Hvilke usability-udfordringer opstår der, når der designes avancerede applikationsgrænseflader?
  • Kan én brugergrænseflade tilfredsstille alle brugere?
  • Sådan sikrer du, at alle – lige fra webmasteren til bagermesteren – kan bygge og vedligeholde webløsningen
  • Designvalg – TeliaSonera som leder af design og brugervenlighed samt forskelle mellem det danske og svenske marked
  • Kendskabet til at brugerne skal styre forretningen – user tests samt action og succes
  • Brugervenlighed som strategisk partner i organisationernes planlægning
  • Hvis din bruger har en god oplevelse, får du succes – efterspørgsel skal styre udviklingen

Martin Munk Rasmussen,Webmaster,Telia Networks
Jens Lauritsen,Adm. direktør,Web500 A/S

16.50 Mulighed for at netværke

Program for 2. dag - 22. november 2005

8.30 Morgenmad

9.10 Keynote session 3: Eric L. Reiss

Usability og forankring i organisationen

  • Politik – hvordan vinder vi ledelsens tillid?
  • ROI – er dette vores bedste argument?
  • Brugeren – hvordan sikrer vi, at usability ikke bliver glemt, efter vi er gået?
  • Trends inden for information architecture

Eric L. Reiss, forfatter til bogen “Practical Information
Architecture”, Direktør for The Information Architecture Institute

10.00 Case: Hvordan inddrages brugerne mest “effektivt”?

  • Kobling mellem usability og videnstyring
  • Usability: Relevans og brugervenlighed
  • Hvad har det betydet hos AF Region Århus?
  • Usability og målgrupper

Vagn Erik Jakobsen, Kvalitetschef, AF Region Århus

10.40 Pause

11.00 Case: Hvordan sikrer vi, at usability bliver en naturlig del af en organisation?

  • Aktuelle usability-koncepter, der fortjener fokus netop nu
  • Hvilke overvejelser har Nordea gjort i forhold til fokus på design og usability på interne applikationer?
  • De otte største udfordringer inden for usability

Lisbeth Olsson Lundbye, UI Design & Usability Expert
User Productivity, P&P, Nordea

11.40 Frokost

12.40 Case: Kommerciel usability i praksis
Virksomheden Ingelise Gruppen A/S omsætter for et to-cifret millionbeløb i garn, stoffer og andet sytilbehør i Skandinavien og udgiver magasinet Ingelise Sy & Strik i et oplag på mere end 70.000 eksemplarer. Salg via internettet er en betydningsfuld kanal, og man har netop relanceret ingelise.dk.

  • Hvad har målsætningerne været?
  • Hvordan har man arbejdet med kommerciel usability?
  • Hvilke resultater er der opnået?
  • Erfaringer på tværs af Norden

Max Christensen, Salgs- og marketingdirektør,
Ingelise Gruppen A/S

13.20 E-handel og brugervenlighed
Hvad er forskellen på brugervenlighed på e-handelsløsninger og “traditionel” brugervenlighed?

  • Hvordan skabes en succesfuld e-handelsløsning med kunden i centrum?
  • Internationale vs. danske cases/trends – hvem gør det godt og hvorfor?
  • Det økonomiske resultat af god brugervenlighed – hvordan måles resultaterne?
  • Hvad betyder forbedret brugervenlighed rent økonomisk?

Benjamin Gundgaard, Direktør, CustomerSense

14.00 Pause

14.20 Case: Usability i højsædet – portalløsningen hos Danmarks Pædagogiske Universitet
DPU bruger Scan·Jour Captia som ESDH-system for sagsbehandlere. For mere lejlighedsvise brugere præsenteres informationerne fra ESDH-løsningen direkte på Intranettet, som er en portalløsning fra Webtop Technology. Hermed har medarbejderne adgang til de samme data i to forskellige brugergrænseflader, målrettet deres behov.

  • DPU’s vision omkring organisationens portalløsning
  • Usability som centralt element – praktiske erfaringer
  • Sådan takler vi adressering af brugerrettigheder samtidig med bevarelse af grænsefladen fra intranettet
  • Når brugeren søger viden, handler det om, at portalen er sat op til at levere relevante informationer til brugeren

Per Johansen, Service-og it-chef, DPU

15.00 Keynote session 4: Rolf Molich

Trends inden for usability

  • Voksende krav til den professionelle usability-medarbejder
  • Kendsgerninger afliver myter som f.eks.“5 brugere er nok til at finde 85% af problemerne”
  • Forebyggelse er billigere end test af brugervenlighed – men det er svært
  • Brugervenlighed for afgrænsede grupper: Børn, unge, ældre, handicappede
  • Kan usability outsources til Indien eller Kina?
  • Metoder: Små og langsomme, men reelle forbedringer

Rolf Molich, Civilingeniør, DialogDesign

15.40 Pause

16.00 Case: Brugervenlighed er blot en del af brugeroplevelsen

  • Brugeroplevelser er penge – men er det gode penge?
  • Hvordan finder man ud af, hvad der afgør, om brugeren bliver bruger af vores website?
  • Hvordan er brugeroplevelsen efter brugen af websitet - hvordan undersøger vi dette – og er det udgifterne værd?
  • Konklusioner fra usability test

Ulla Grøngaard, Department Head, Grundfos Management A/S
Thomas Visby Snitker, Senior Usability Specialist, Snitker & Co.

16.40 Konferencen slutter

Usability-dagene 2005

Program
Tilmelding
Deltagerliste (kun for medlemmer)
Arrangør