Forside
-> Arrangementer
-> Arkiv
-> Usability-dagene 2005
-> Program
Usability-dagene 2005
Program
Arrangementet er afholdt
(blev afholdt 21.-22. november 2005)
Program for 1. dag - 21. november 2005
8.30 Registrering og morgenmad
9.10 Velkomst
v/Dirigent Morten Borup Harning, Chief Design Officer, Priway og formand for SIGCHI.dk
Introduktion til usability test
v/Thomas Visby Snitker, Senior Usability Specialist, Snitker & Co.
9.30 Keynote session 1: Jakob Nielsen
Usability Why & How
- User behavior on the Web
- High-end users vs. less experienced users
- Websites vs. Intranets,Web-based applications vs. ephemeral applications
- Information foraging
- Content usability, how to write for online
- Usability metrics, ROI
10.10 Pause
10.30 Keynote session 2: Jakob Nielsen
Usability Why & How continued plus Q&A
11.10 Case: Hvad er god usability og hvordan opnår du det i dagligdagen?
- Sådan forbedrer du usability-indsatsen implementering af best practices
- Sikring af konsistens:Terminologi, proces, funktionalitet
- Fra web til applikation: En udviklingstendens
- Hvordan optimerer Hvalsø Kommune brugervenligheden?
- Hvordan inddrager vi brugerne, dvs. borgerne, i processen?
Lars Rygaard, Webmaster, Hvalsø Kommune
Martin Heltborg Jensen, Udviklingschef, Tangora Software
11.50 Frokost
12.50 Case: Usability og oplevelsesdesign
BonA Parte sælger modetøj til kvinder, mænd og børn gennem sit postordrekatalog samt onlinebutik. BonA Parte optimerer løbende købsoplevelsen på deres e-shop og kan se en positiv effekt af dette arbejde på shoppens salg
- Hvad betyder brugervenlighed for en onlinebutik som www.bonaparte.dk?
- Hvordan bygges oplevelser fra en fysisk shoppingtur ind i en e-shop?
- Hvordan kan gode købsoplevelser måles på salget?
- Hvorfor arbejde med oplevelsesdesign?
- Hvordan testes oplevelsen af et website?
- Hvordan kan testresultaterne anvendes i praksis?
Mette Naomi Østerballe, BonA Parte
Jacob Ravn, Art Director, Jacob Ravn Design
Lars Christensen, Brugervenlighedskonsulent, Creuna
13.30 Pause
13.50 Case: WebSphere- og SharePoint Portal mareridt eller mirakel for brugerne?
Indlægget vil komme ind på anbefalinger og best practice i forbindelse med usability og portaler.
- Hvordan arbejdes der med brugeroplevelser og usability i portalløsninger?
- Hvilke krav stiller portalløsninger til usability?
- Hvilken effekt skaber arbejdet med usability?
- Hvad er best practice for at skabe portal-mirakler frem for -mareridt?
- Eksempel på arbejdet med portaler og usability hos ATP
Mads Dalsgaard,ATP
Tilde Plambech, Usability/Communication Consultant,Valtech
14.30 Case: Dit CMS kan sikre sitets usability også fremover
Når der arbejdes med usability, tages der næsten kun udgangspunkt i websitet, og ændringer foretages ikke systematisk og forebyggende. De fortages kun på de problemer, der identificeres ved en usabilityundersøgelse. CMS er et værktøj, der kan hjælpe til at indarbejde usability i hele publiceringsprocessen.
- Sådan opererer du mere strategisk med usability
- Indbyg usability i publiceringsprocessen
- Arbejd med konventionerne for design og funktionalitet
- Definér regler for konsistent navigation
- Hjælp forfattere til at overholde regler for usability
- B&Os syn på aktuelle usability udfordringer netop nu
Poul M. Jørgensen,Webmaster, Bang & Olufsen
Andreas Johannsen, Co-founder, Synkron
15.10 Pause
15.30 Case: Fra brugerundersøgelse til produkt et praktisk eksempel
- Design af Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside;www.sik.dk.
- Organisationens målsætninger og målgrupper
- Fokusgrupper som redskab til forståelse af brugernes relation og informationsbehov i forhold til Sikkerhedsstyrelsen
- Usability test som redskab til sikring af hjemmesidens brugervenlighed
- Bedst på nettet
Katja Dahlberg, Kommunikationsmedarbejder, Sikkerhedsstyrelsen
Anders Vogt, Chefkonsulent, Design og usability, TietoEnator A/S
16.10 Case: Sådan skaber du usability for alle brugere
- Hvilke usability-udfordringer opstår der, når der designes avancerede applikationsgrænseflader?
- Kan én brugergrænseflade tilfredsstille alle brugere?
- Sådan sikrer du, at alle lige fra webmasteren til bagermesteren kan bygge og vedligeholde webløsningen
- Designvalg TeliaSonera som leder af design og brugervenlighed samt forskelle mellem det danske og svenske marked
- Kendskabet til at brugerne skal styre forretningen user tests samt action og succes
- Brugervenlighed som strategisk partner i organisationernes planlægning
- Hvis din bruger har en god oplevelse, får du succes efterspørgsel skal styre udviklingen
Martin Munk Rasmussen,Webmaster,Telia Networks
Jens Lauritsen,Adm. direktør,Web500 A/S
16.50 Mulighed for at netværke
Program for 2. dag - 22. november 2005
8.30 Morgenmad
9.10 Keynote session 3: Eric L. Reiss
Usability og forankring i organisationen
- Politik hvordan vinder vi ledelsens tillid?
- ROI er dette vores bedste argument?
- Brugeren hvordan sikrer vi, at usability ikke bliver glemt, efter vi er gået?
- Trends inden for information architecture
Eric L. Reiss, forfatter til bogen Practical Information
Architecture, Direktør for The Information Architecture Institute
10.00 Case: Hvordan inddrages brugerne mest effektivt?
- Kobling mellem usability og videnstyring
- Usability: Relevans og brugervenlighed
- Hvad har det betydet hos AF Region Århus?
- Usability og målgrupper
Vagn Erik Jakobsen, Kvalitetschef, AF Region Århus
10.40 Pause
11.00 Case: Hvordan sikrer vi, at usability bliver en naturlig del af en organisation?
- Aktuelle usability-koncepter, der fortjener fokus netop nu
- Hvilke overvejelser har Nordea gjort i forhold til fokus på design og usability på interne applikationer?
- De otte største udfordringer inden for usability
Lisbeth Olsson Lundbye, UI Design & Usability Expert
User Productivity, P&P, Nordea
11.40 Frokost
12.40 Case: Kommerciel usability i praksis
Virksomheden Ingelise Gruppen A/S omsætter for et to-cifret millionbeløb i garn, stoffer og andet sytilbehør i Skandinavien og udgiver magasinet Ingelise Sy & Strik i et oplag på mere end 70.000 eksemplarer. Salg via internettet er en betydningsfuld kanal, og man har netop relanceret ingelise.dk.
- Hvad har målsætningerne været?
- Hvordan har man arbejdet med kommerciel usability?
- Hvilke resultater er der opnået?
- Erfaringer på tværs af Norden
Max Christensen, Salgs- og marketingdirektør,
Ingelise Gruppen A/S
13.20 E-handel og brugervenlighed
Hvad er forskellen på brugervenlighed på e-handelsløsninger og traditionel brugervenlighed?
- Hvordan skabes en succesfuld e-handelsløsning med kunden i centrum?
- Internationale vs. danske cases/trends hvem gør det godt og hvorfor?
- Det økonomiske resultat af god brugervenlighed hvordan måles resultaterne?
- Hvad betyder forbedret brugervenlighed rent økonomisk?
Benjamin Gundgaard, Direktør, CustomerSense
14.00 Pause
14.20 Case: Usability i højsædet portalløsningen hos Danmarks Pædagogiske Universitet
DPU bruger Scan·Jour Captia som ESDH-system for sagsbehandlere. For mere lejlighedsvise brugere præsenteres informationerne fra ESDH-løsningen direkte på Intranettet, som er en portalløsning fra Webtop Technology. Hermed har medarbejderne adgang til de samme data i to forskellige brugergrænseflader, målrettet deres behov.
- DPUs vision omkring organisationens portalløsning
- Usability som centralt element praktiske erfaringer
- Sådan takler vi adressering af brugerrettigheder samtidig med bevarelse af grænsefladen fra intranettet
- Når brugeren søger viden, handler det om, at portalen er sat op til at levere relevante informationer til brugeren
Per Johansen, Service-og it-chef, DPU
15.00 Keynote session 4: Rolf Molich
Trends inden for usability
- Voksende krav til den professionelle usability-medarbejder
- Kendsgerninger afliver myter som f.eks.5 brugere er nok til at finde 85% af problemerne
- Forebyggelse er billigere end test af brugervenlighed men det er svært
- Brugervenlighed for afgrænsede grupper: Børn, unge, ældre, handicappede
- Kan usability outsources til Indien eller Kina?
- Metoder: Små og langsomme, men reelle forbedringer
Rolf Molich, Civilingeniør, DialogDesign
15.40 Pause
16.00 Case: Brugervenlighed er blot en del af brugeroplevelsen
- Brugeroplevelser er penge men er det gode penge?
- Hvordan finder man ud af, hvad der afgør, om brugeren bliver bruger af vores website?
- Hvordan er brugeroplevelsen efter brugen af websitet - hvordan undersøger vi dette og er det udgifterne værd?
- Konklusioner fra usability test
Ulla Grøngaard, Department Head, Grundfos Management A/S
Thomas Visby Snitker, Senior Usability Specialist, Snitker & Co.
16.40 Konferencen slutter
|